tisdag 28 juli 2009

Whippetraceträning Halmstad

Så fick vi då äntligen kommit och kollat Whippetrace (i fortsättningen kallat WR). Eftersom Lisa aldrig hade sprungit förut så skulle hon springa ett testlopp från halva banan (hela är 137 m) för att det händer att de tycker det är konstigt att springa ut i sanden... ?!? Jag försäkrade dem att Lisa kommer att springa till trasan oavsett om den går till vatten, lera, eld eller vadsomhelst, men lät dem få sin vilja igenom och släppte henne snällt från halva banan. Jag kan försäkra att sanden inte var ett problem! Maken till traständ hund har jag väl aldrig skådat? Fick lära mig ett magknipsgrepp med kopplet också. Det i kombination med stryp om halsen tillät mig att vistas i närheten av banan med hunden! Ren tortyr för henne! Som tur var gick det snabbt och effektivt och vi var inte så många där och genast efter halva fick hon springa hela och testa med buren.
Dock är det andra hundar som springer här!

Så här roligt ser det ut när en hög med whippar ska fångas i sandfållan. Sedan var det obligatorisk fika som var och en tagit med sig! Jättemysigt! Där var folk från Malmö (vi ;-) Göteborg, Jönköping mm. Vi hundmänniskor är i sanning inte kloka? eller är det bara vi? Tänker jag efter så gör väl alla människor så som har ett intresse? Åker långt och går upp tidigt? Hästar? Bilar? Bollar? Vi är nog inte så knäppa i alla fall!
Så sattes det fram ett långbord där alla fikade tillsammans och satt och pratade! Supertrevligt!
..och mitt i alltihop kom där en liten Axrace-valp - åtta veckor! Hur fort glömmer man inte hur små de var? Vi ställde Bella 4,5 månad bredvid... hon såg ju nästan vuxen ut! Per ska inte ha fler, men gosa kan man ju ;-) Tjejerna var förförda - här Isabelle.
Så skulle Lisa då få springa ett "riktigt" lopp från bur med en annan hund... Detta är den andra hunden, Lisa är lite utanför bilden... Nu kan man förledas att tro att hon var mycket långsammare men så var inte fallet.
Däremot förstod hon över huvud taget inte vad man skulle in i den lilla läskiga buren att göra! Trasan låg ju framför! Hallå! Det går fortare att springa runt! Så när jag hade fått brottat in henne i buren så hade ju den mkt kompetenta sjuåriga racertiken Ebba i den andra buren väntat lugnt på att dörren skulle öppnas och for iväg som ett spjut innan Lisa ens förstått att dörren var öppen! Men kul var det! Jaga trasa i en eller annan form är livet!
Vi skulle ju vidare till Ullared så vi tackade för oss så snart hon hade sprungit. Jag håller Lisa i famnen och ska sätta in henne i bilen - naturligtvis okopplad - när hon ser trasan fara förbi bakom min rygg... Pust! En bula som en halv golfboll i huvudet och en blå fläskläpp senare så hade jag i alla fall vunnit! In i bilen och inte efter trasan!
Hoppas hoppas att det kommer WR till Skåne! Någon som vet något om det som läser detta får gärna kommentera - och som vanligt ni andra också!
Mer om Ullared i nästa inlägg!

7 kommentarer:

  1. Jag har ingen Whippet (än) men har förälskat mig totalt efter att ha läst din och flera andra bloggar om denna fantastisk hund! Bloggar alla Whippet ägare? Ni är helt fantastiska allihopa, att ni orkar.
    För mig räcker det med mina Cavalierer just nu, men så fort jag känner att jag hinner så blir det en Whippet.
    Tills dess kommer jag hälsa på era bloggar och läsa om era upplevelser och känna med och skratta med era Whippets.
    Tack för alla fina upplevelser jag fått hitills från dig och andra bloggare.

    SvaraRadera
  2. Ja visst hade det varit spännande med WR i skåne? Kanske ditt nästa projekt??? =D

    SvaraRadera
  3. Blir det något projekt att starta WR i skåne kan du/ni räkna med mig! Jag är gärna med och hjälper till på vad sätt jag än kan! Tycker det är mycket underligt att det inte finns närmare än Tingsryd eller Halmstad om man bor i skåne....
    Trevliga bilder för övrigt, ses vi på söndag? Det var lite tomt nu senast ju!

    SvaraRadera
  4. Anita, tusen tack för din kommentar. Värmer verkligen och ger energi till att fortsätta! När det blir Whippet, eller om dina Cavalierer vill ha en språngmarsch ;-) så får du höra av dig!
    Annelie, ja, jag tänkte det men så var det det här med mark och investeringar, min 100.000 hörde jag för utrustning...
    Jonathan, appselut kommer vi. Tänk vad fort man blir bortskämd... Ni var ändå 4 st! ;-) Tingsryd är inte i drift vad jag förstår utan det är Halmstad eller Kalmar?! Helt sjukt!

    SvaraRadera
  5. Ni har verkligen roligt med era hundar! Det är så härligt att läsa om alla aktiviteter och påhitt ni har för er. Kram

    SvaraRadera
  6. Det verkar jättekul, jag skulle också vilja prova nån gång. Fläskläppar jag har också fått! Tänk va stenhård en whippetskalle kan va!

    SvaraRadera
  7. Vi älskar WR! Så kul, så smidigt, så snabba ryck på tävlingar/träningar att man t.o.m hinner fika=) Fläskläpp har jag däremot också fått, aaaj. Jag är avis på Ullared!

    SvaraRadera