torsdag 14 maj 2009

Kvinnliga chefer och Mona Sahlin?!

Idag har jag lite olika saker att reflektera över. Jättenöjd med att jag sålde mina Oxigene till 9.70 i förrgår, de stängde på 8,16 igår.
En annan sak jag kan känna mig nöjd med är att Wanja L-W äntligen avgår från AMF-pension. Tanken på att hon ska sitta med och förvalta NÅGONS pensionspengar känns inte bra (även om hon förvisso verkar duktig på att ta hand om sig och sitt...)
Hon och Mona Sahlin gör det verkligen lätt för det borgerliga blocket genom att helt ta bort möjligheten till alternativ!
Det som å andra sidan gör mig VANSINNIGT irriterad med det är att de förstör! Förstör för mig och andra som verkligen vill kämpa för människors lika värde och kvinnors lika möjligheter till kvalificerade arbeten och styrelseuppdrag i mansdominerade strukturer. När de står som bevis för att kvinnor verkligen kan suga i maktposition....
Å andra sidan vill jag gratulera Åsa Skogström Feldt till utnämningen Skånes mest inspirerande kvinna! Det är hon verkligen! Så, kampen går vidare :-)
En annan väninna till mig talade om att hon hade träffat på en kvinnlig chef som var så himla tuff. Stenhård och rak! Jättebra sa hon!? Är det jättebra?

Måste kvinnliga chefer bli manliga för att uppfattas som bra?

Är vi så fast i hur en "chef" ska vara att om chefsskapet ser ut på ett annat sätt så är det per definition inte bra? Gamla frågor som ständigt aktualiseras!

En annan sak: Är det någon av er som känner till en kvinna på en kvalificerad tjänst som inte klarar av sitt jobb? (Finns naturligtvis säkert undantag - men över lag - inte!) Det är otroligt sällsynt för de är sina egna främsta kritiker och har med stor säkerhet funderat massa gånger på om de VERKLIGEN klarar uppgiften, dessutom hur hon får ihop det med familjen. De flesta män jag vet har inte alls det problemet! De flesta har jobb som de inte klarar av i situationer de inte hanterar! Naturligtvis en GRAV överdrift för att skapa debatt! Men faktum kvarstår att män som blir erbjudna att avancera mer sällan tänker på följderna. De blir stolta och glada och tänker att om de blir föreslagna så klarar de det väl! Egot är större.
Nu pratar jag primärt om män födda före 1975 - för det har hänt något!
Moderna män - oavsett när de är födda om de är moderna i huvudet - VILL vara hemma med sina barn! VÄLJER att vänta med karriärer för att få möjlighet till andra värden.
Problemet är att det går ju så LÅNGSAMT.
För det moderna jämställda tänkandet att få ordentligt fotfäste måste flera generationer ryggdunkande maktfullkomliga män flyttas på! Ja jösses, inte under min livstid - men jag har ju två döttrar som förhoppningsvis kan få glädje av förändrade maktstrukturer!

Det var allt från mig för nu!
Det kommer snart lite nya bilder på Bella om ni tyckte att hoppet till feministisk samhällsdebatt blev lite mycket :-) Vissa dagar känns det bara värre än andra - frustrationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar