söndag 3 januari 2010

Lite av varje

Hej på er igen!
Idag är det kallt som sjutton. Till och med vårt hus som nästan inte går att få normaltempererat utan konstant ligger runt 25 grader (!) ligger nu nere i väldigt svala 18-19. Jag och vovvarna var i Käglinge naturområde med Higgins och Mikael och Ville med Marie och Stefan. Trots -8 eller något, så var det en fantastisk dag. Strålande sol och klarblå himmel, ingen vind att tala om. Vi strosade nog omkring i nästan två timmar. Gick i fårhagarna med dem lösa mesta tiden. De jagade massa kaniner, men fångade ingen tack o lov :) Lisa var trött mot slutet och tog sista kraften till att vara först efter kaninen, som smet genom fårstängslet. Vi höll andan men hon lyckades vända upp sidan mot staketet när hon tjongade in i det. Lilla livet haltade lite efter det och såg lite medtagen ut...
Ett problem är att hon inte kan äta innan vi åker hemifrån för att hon är åksjuk. Nu vaknade vi inte förrän 11 idag då, så hon var ju hungrig och utmattad så jag var riktigt orolig när vi körde hem och fick lägga henne framme hos mig. Hon liksom bara säckade ihop och vek frambenen.
När vi kom hem efter 10 min såg hon pigg ut och fick mat. Sedan dess har de sovit som utslagna båda två. De lagrar ju inte så mycket de tunna små liven, så nästa gång vi ska sova så länge innan hon ska ta ut sig så ska hon få mat precis innan vi gå och lägger oss! Vilket nu under semestern har blivit ca 2.30 varje natt! (3.15 i morse!) Men snälla nån?! Varför gör jag så varje gång? Vi är nattugglor allihop, framför allt jag och Isabelle! Vänder på dygnet när vi är långlediga. Jaja, jag har aldrig förstått vad det är med den där Lutherska principen och människor som går upp tidigt och "utnyttjar dagen" och förfasar sig över oss som kan sova länge.
Varför är det någonstans så mycket "finare" att vara uppe tidigt och lägga sig tidigt? "Man måste ta vara på dagen!" Vad är det för fel på natten? Jag är uppe minst lika många timmar och får förmodligen gjort minst lika mycket... Jag bryr mig dessutom inte om att det finns människor som går upp och lägger sig tidigt.
Det finns många av oss i alla fall :) det märks tydligt nu i Facebook-världen. Jag ser att det är speciellt många wippetmänniskor som är tillgängliga på chatten när jag är vaken. :))

Igår var vi LC-södra-funktionärer hemma hos Annelie och pratade om KM:et och de kommande tävlingarna. Det blev en bra och konstruktiv dag med massa god mat och trevliga människor!
Jag har bara bra känslor och förhoppningar om att LC-verksamheten i Södra ska fortsätta frodas och vara en källa till inspiration och umgänge för oss som tycker att det är en kul tävlingsform för hundarna och umgängesform för oss!

Så nu är det nya året kommet och det har vänt! Vi är på väg mot ljusare tider och verksamheterna kommer snart igång. Eller snart och snart, jag hörde att de hade kört ca 20 träningslopp utanför Laholm på Nyårsdagen! :)

Tjaha, det blev ett litet rörigt inlägg och mycket text. Men det är ju ingen annan som bestämmer hur min blogg ska se ut och vad den ska innehålla :)
Fridens på er allihop. Jag och Per sak börja med maten, Madeleine sitter och läser (typ sjunde boken om vampyrer sedan julafton :) och Isabelle sitter vid datorn och tittar på film. Riktigt idylliskt om jag får säga det själv :)
Ikväll kommer en väninna från kören och vi ska göra sameslöjdsarmband. Måndag, tisdag och onsdag är också lediga dagar, sedan mjukstartar allvaret på torsdag. Lagom med en 2-dagarsvecka när dygnet är vänt efter långledighet :)

3 kommentarer:

  1. Önskar dig och din familj ett riktigt Gott Nytt med många sena nätter :-). Jag är en morgonmänniska och "lider" fortfarande av sen natt på nyår. Kramizzz

    SvaraRadera
  2. Jag är så glad över det mänskliga umgänge hundarna för med sig och där är ju du en del av det! Så kul att fått lära känna dig och din familj och hundarna såklart!!!

    SvaraRadera
  3. Problemet med att vara nattmänniska är väl mest att vårt samhälle inte riktigt är anpassat för detta då ju de flesta arbetena tex utförs på dagtid.
    Om man då vänder på dygnet när man är ledig kan det vara svårt att vara på topp när man sedan måste upp och jobba tidiga morgnar.

    Bäst vore så klart om man kunde ha en större valmöjlighet men det är inte alla förunnat att kunna välja jobb osv som passar ens dygnsrytm.

    Själv tycker jag att jag har "sovmorgon" om jag får sova till 07.00 och visst tänker jag ibland på hur mycket jag hinner med innan vissa ens har vaknat.

    För som sagt: även om man kan göra en del om man är uppe på natten så finns det annat som inte går att genomföra. Exempelvis jag som har hästen uppstallad skulle inte kunna åka och rida klockan 23.00- det skulle stallägarna sätta stopp för. Inte heller hade jag kunnat åka och handla överallt eller ringa vem som helst- de flesta sover trots allt på kvällen/ natten :=).

    Men du har rätt Jeanette: att vara morgonmänniska anses nog av "gemene man" som "finare"- många tycker nog att en sjusovare "saknar karaktär", precis som det är finare att vara smal än tjock- åter igen en fråga om karaktär för vissa. Så är det i vår kultur....

    SvaraRadera