söndag 13 december 2009

Helgen som gått

Innan jag börjar på helgens bravader så vill jag bara visa denna gulliga! Men va? Lisa låg redan på soffan och Bella hoppar upp och lägger sig exakt likadant :)


Om vi så säger att helgen började i fredags så började det med att Isabelle och jag klädde granen! (Den ni skymtar mellan de resliga männen från lördagens glöggfest) Madeleine har ju tyvärr varit sjuk hela veckan och är fortfarande inte riktigt kry! Verkar troligt att det lilla svinet har drabbat den enda i familjen som vägrade vaccinera sig. Tur att vi kan ta hand om henne då...

Här är en annan del av de glöggdrickande vännerna.
Isabelle har varit på scoutläger hela helgen och hade haft väldigt roligt men inte sovit så mycket - tänk va !?!

Så hade jag gjort något alldeles nytt, osttårtor. Var väl i ärlighetens namn sådär goda men i alla fall vackra att se på!

Vi hade första nästan helt barnfria festen, Madeleine räknas nästan inte som barn så längre ;) så småtjejerna var på hotell i Trelleborg. Som ni ser så lider Lisa svårt av att inte vara hos sin matte! (Förresten Hilding, stort tack för alla fina kommande bilder).

Bella saknar också något oerhört...

...är näst intill bestört av längtan faktiskt...

... och orolig och ängslig när matte inte är i närheten! Se, hon gnager ju nästan hål i soffan av desperation! ;)
Idag på fm åkte jag så och hämtade hundarna för vidare färd till den veckoliga springträffen på Jägersro. Jag vet inte om det var testosteron som det var lite för mycket av, eller om det var östrogen, lite mycket av något var det i alla fall. Soya har ju utsett Bella till sin alldeles speciella lilla hackkyckling, varför det kan man ju fråga sig? Tja, förmodligen för att hon kan!
Så om det var en effekt av det, eller det var något annat vet jag inte, men Lisa och Soya rök ihop i alla fall. Det var f ö ganska odramatiskt, vi särade på dem och kastade iväg bollen, sedan hade de glömt det.
Efter en stund så kommer Kenzo springande och Stefan (Villes husse) påpekar mycket riktigt att han blöder på framtassen. Han hade sprungit och knäckt en sporre. Så de fick fara iväg till djursjukhuset direkt. Jag har fåttt rapport därifrån och Kenzo mår bra och det var tydligen inte så farligt. De sövde honom lite, klippte av klon och lade på ett bandage. Han får inte springa på två veckor, i övrigt ska han väl inte få några men av det - puh, skönt!
Så sprang de omkring en stund till - vi hade tur idag också, inte några andra som kom trots solen och allt, förutom en liten gatukorsning; tax, terrier mm. Den dundrade extremt respektlöst rätt in i vår lilla 4-hundsflock som har ägnat många månader åt att sätta gränser och umgås, och började bita och skälla! Låt mig säga att det var helt fel attityd! Lisa som redan var lite uppretad och dessutom är en Alfa-tik av rang hjälpte ju Ville som är en tung kille att trycka till den respektlösa nykomlingen. Ville tryckte ner honom med skuldran och Lisa stod på andra sidan och försökte spräcka trumhinnan på honom...
Bella stod en bit bort och gjorde en alldeles perfekt imitation av en staty! Fy vad läskigt det var!!
Var Soya var just där har jag ingen koll på, men Stefan och jag lyfte bort våra vilddjur och hon med lånehunden insåg att hon nog skulle gå därifrån.
Ja jösses. Det tog hårt på dem. Efter hem och tvätta sig som vanligt i denna leriga värld så har de legat pall!
Och för Per och mig var det dags att åka till Hököpinge Kyrka på eftermiddagen och lyssna på yngsta dotterns körs Luciakonsert och jag tyckte nog att tjejerna lät alldeles osedvanligt bra i år!! Så fina också.

Att Isabelle ser ut som om hon sålt smöret och tappat pengarna får vi försöka härleda till bristen på sömn under den gångna natten ;)

Efter Luciatåget så var det dags att åka till Trelle och äta Kinamat och nybakade "tummakagår" (mandelmusslor för er som inte är så haj på skånska) med grädde och sylt. Så blev man mätt denna helgen också, på både mat och upplevelser!

5 kommentarer:

  1. En riktigt härlig helg förstår jag! Det är så kul att höra dina berättelser om hundarnas bravadar och jag tror faktiskt också de saknade er alldeles hemskt mycket när de var hos mommo o moffa. Fast.. jag tror de hade det fantastiskt bra hos dem, mer bortskämda kan de inte bli va?! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kan säga var Soya var under slagsmålet med den lilla hunden! Hon sprang (som den fega betraktare hon är) i utkanten och LÅTSADES att hon också var med i fajten men hon var lika lättavslöjad som vanligt :=).

    SvaraRadera
  3. Och vad gäller "fighten" med Lisa så var den precis som du skriver så odramatisk att jag hade glömt den om du inte hade påmint om den här i bloggen. Skönt med så fogliga djur....

    SvaraRadera
  4. Jeanette... tycker att det ser ut som om dom har det alldeles förträffligt. Hundar är bra otrogna dom:-)
    Hälsningar/
    Michael

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder på de sovande hundarna, visst kan de få till de mest konstiga ställningar, noll koll på sin kropp i sovande läge. Fint med lite Luciabilder, jag missade att se det på TV, men nu fick jag iaf se om än ej höra.Tummakagor, bakades här i helgen, så det vet jag vad det är...Skåning som man är he, he.
    Ha det bra i vintermörkret hälsar Mia o Jazper.

    SvaraRadera