söndag 20 december 2009

Snöig whippetträff!

Så här såg det ut när Per och jag körde till dagens whippetträff! Otroligt mycket snö! Jag tror aldrig att jag har upplevt en vit jul (åtminstone inte så att det har varit mer än två flingor).
Idag skulle vi träffas i Käglinges rekreationsområde. Skönt med lite omväxling från Jägersro.

Tur att snöpinnarna är uppe, för vi kunde inte se var fälten slutade och vägen började.

Vi var först på plats så våra tjejer satte iväg i den alldeles orörda hundrastgården. Så härlig! Detta är alltså prick klockan 12 mitt på dagen! Känns lite mörkt!

Här hoppar Lisa runt som en galning!

Bella (som älskar snön och hoppar som en galning)

Hihi, ser ut som om hon har lånat tröja, men det är benen som har sjunkit ner fullständigt i snön.

Här väntar de på sina kompisar.

... och här är de på ingång!

Soya kommer flygande i snön. Hon syns väldigt bra!

Lisa och Soya

Här kommer Ville också med både husse och matte

De blev glada och både Ville och Bella är väldigt högljudda när de leker, Soya tyckte det var lite stökigt!

Här är Birgitta (Soya), Jag, Marie och Stefan (Ville). Observera det helt fantastiska och komplett oskånska snöfallet! Ingen vind, Stora flingor som bara singlar ner, inte nollgradigt och blött och äckligt utan -4 och alldeles pudrig snö.

Lilla Bella har fått syn på något annat, kanske är det Lili och Cc som är på ingående?

Här är Ville!

..och resten av dagens gäng. Till vänster är Lili och killen i rött är nykomlingen i gänget. En gullig kille som kallas Cc för att han har ett alldeles för komplicerat namn :) och hans matte Magdalena. Jättevälkomna. Så kul att ni ville komma med oss. Hon kommer också att börja med LC!

Här syns också Jonatan längst till vänster och Magdalena i mitten (du kommer väl ihåg att det går att klicka på bilden och se den större)

Från vänster Cc, Bella, Ville, Lisa, Soya (nosläge då :)

Här är alla vovvarna igen! Nu är vi inne i nästa stora hage.

Här tyckte jag att täckena var så fulla med snöbollar i halsringen och under bröstplattan så jag tog av dem ett tag.
Hur gör ni som faktiskt har snö?

Här är Lisa i full fart!

...och så avslutar vi med en bild på Cc (hans färg är skäck shäck sheck scheck chäck... har ingen aning om hur det stavas :) en hästfärg tydligen).

Något lite halvläskigt hände tycker jag (som inte är jättevan att ha hundarna lösa där jag inte ser och har kontroll). En grind öppnades och Ville sprang iväg som ett skott (vi skulle gå till en annan fårhage en liten bit bort), inga koppel... våra hundar sprang förstås som galningar efter Ville medan Lili, Soya och Cc snällt gick med sina människor. Efter en inte alltför lång stund kom i alla fall Bella springande. Hon följde med de andra in i nästa hage medan Per och jag och Stefan och Marie skulle försöka få tag i våra lymmelhundar. Jag var alldeles kall i magen, för vad jag skulle göra om det hände Lisa något, eller hon försvann, det kan jag bara inte i min vildaste mardröm tänka mig. Det tog nog bara någon minut till innan Lisa kom springande mot mig. Pust, lättad! Marie, Stefan och Per fortsatte att försöka lokalisera Ville. Han kom inom synhåll för Per efter några minuter, sprang mot honom och konstaterade att det var ju inte hans människa och sprang vidare! Till sina! Pust så var de alla infångade!

Detta var ett alldeles fantastiskt trevligt ställe! Här ska vi ha nästa veckas träff också! Söndagen den 27 december 12.00 Käglinge rekreationsområde. Kör rakt ner hela vägen dit vägen tar slut. På höger sida är en hundrastplats, ner till vänster är hela rekreationsområdet där man kan promenera om man inte vill släppa. Första gången vi var här var drygt ett och ett halvt år sedan när vi träffade LC-folket för första gången, då var det maj. Lisa, Loke och Kelly var valpar och lekte. Aooww! Det kändes HELT annorlunda med all snön idag!

Om ni tycker något alls om inlägget eller bloggen eller så - kommentera gärna! Ha det jättebra och - hörni - stressa inte ihjäl er nu innan jul.

Kom ihåg att ta det lugnt! Dammet gör inget ont, maten behöver ni inte laga själva. Handla halvfabrikat eller färdigt godis om ni inte hinner göra själva! Helt säkert vill era familjer ha er lugna och närvarande hellre än stressade och irriterad med hemlagade knäck och egengjord ischoklad...

7 kommentarer:

  1. Käglinge är fantastiskt. Tyvärr har Valborg fått för sig att man har helt fria tyglar där så hon försvinner som en avlöning... Så det var länge sedan vi var där nu. Kanske ska passa på innan snön försvinner och hoppas att den hindrar henne en smula?

    SvaraRadera
  2. Kul med en ny whippet + ägare! CC och Saga är ju dessutom ganska nära släkt! Cc's pappa och Sagas farfar är samma hund "Person" till vardags. Härliga bilder och vilken tur att Ville och Lisa kom tillbaka. Jag tycker dte är skönt att mina är lösa så ofta så jag slipper den där ångestkänslan allt för ofta, men när de väl sticker då är det otäckt.
    Vi får se hade varit kul att hänga på till Käglinge, men nu löper ju Eira...

    SvaraRadera
  3. Så härliga bilder! Vi tyckte det var supertrevligt att få vara med er och är gärna med på många träffar i vår. Nu hägrar jullov för vår del dvs hem till värmland för bus och mys med bland andra en salukivalp.

    Kul att Saga och Cc är släkt. Vi får undersöka om det syns när vi ses.

    God Jul från mig och den svårnamnade "skäcken" Cc :D

    SvaraRadera
  4. Så härligt det ser ut och låter av din beskrivning. Amy och jag missade ju träffen som sagt. Hoppas att den lilla podencon får springa med era whippisar i snön en annan gång. Med stängda grindar och inga kaniner i närheten :)//Nina

    SvaraRadera
  5. Käglinge med fårhagar och hundrastplats är verkligen superbra för hundar MEN det är också södra Sveriges kanintätaste område och för Ville Whippetsson är det höjden av lycka att för egen tass få springa och botanisera bland kaninhålorna, för hans ägare gäller motsatsen.

    Tack Per för support vid sökandet och infångadet av Ville.

    Marie och Stefan

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det ser ut! Bianca och Garbo kanske kommer med den 27e.

    Som svar på frågan hur vi som har snö gör med täckena svarar i alla fall jag (som boendes i det något snöigare Småland) att jag nästan aldrig har täcke på hundarna när de är lösa.

    Nu i veckan har det varit runt -15 och då har de haft rock på även lösa, men det hör till undantagen. De täcken de använder mest är likadana som det Lili har på bilderna och har alltså ingen magplatta som snön kan lägga sig i, utan bara ett "skärp".

    SvaraRadera
  7. Tack alla ni som har kommenterat! Jag gillar verkligen det! Tack Jenny, jag förstår precis. Men det känns ju som om de behöver det så på magen! Bar hud mot snö - *rys*! Men visst ja, det är hundar :)

    SvaraRadera