lördag 16 juli 2011

Nu har jag verkligen något att blogga om :-D

Jo, nämligen så att som den bloggföljande medmänniskan vet så har jag och Madeleine i ett par år gjort sameslöjdsarmband med olika ojämna mellanrum. Nu blev det semester och dags att ha lite att göra igen så vi köpte hem lite nya skinn och trådar. Efter en bild på facebook blev Karolina sugen på att göra ett halsband till sin lille Kylling (ja, jag vet - ta upp det med Kacko ;-))

Här är lite exempel på produktion :-) Vill man köpa så går det bra. De kostar mellan 250 och 400 beroende på antalet små flätor som ska sys fast. Finns i nästan alla färger och former.
Nå, Kacko beställde hem ett "set" till ett halsband och tog med en halvstrypkedja att fästa den i och fick en liten snabbkurs i fyrflätans ädla konst varpå hon snabbt och lätt gjorde ett ursnyggt halsband till Herr Kylling!

Men jag vill också ha till mina hundar!!!! Hmmm - då är det ju det där med hållfastheten... En whippet är ju liiiiite starkare än en Italienare och vissa; läs Lisa, drar ju något mer då (spets i whippetkropp). Så, vad göra?

Tänkte att jag borde kunna köpa ett vanligt halvstryp och klä på ett snyggt sätt... så på tur i ett regnigt Göteborg i onsdags medan barnen var på Liseberg gjorde jag utflykt till djuraffären i Gamlestaden och lyckades hitta två likadana läderhalvstryp som passade utmärkt för ändamålet! dessutom tog min väninna med mig till "Knapp-Carlsson" där jag köpte Swarovskikristaller i metervara.





Så blev det!!! Jag är sjuuuukt nöjd och de är så SNYGGA!!!! Perfekt till mina flätade svarta koppel! :-)))
De tog nästan en hel dag att göra, materialet är ganska dyrt men vill man göra själv så tipsar jag gärna om material och så! Kommentera nu please!!!

14 kommentarer:

  1. Urläckra, du är så duktig!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att du är Sjuuuukt nöjd! De är sjuuuukt snygga!!! Jag kommer inte vidare i min produktion för jag fastnar på Luletrådens sida och kan inte bestämma mig...
    Kylling ska få ett blått det är bestämt efter att han provade ditt armband. R-tan var så snygg i Kyllings halsband att hon fått ta över det.
    Eva blev så klart avundsjuk så hon kommer nog också att behöva ett par. Vilken tjocklek köper du av de färgade trådarna? Är det någon nackdel att köpa de tunnaste? Jag vill gärna ha ganska smala flätor.

    SvaraRadera
  3. de är fantastiskt fina!!! Jag blir ju tom sugen på ett armband jag som aldrig annars använder sånt ;-)

    SvaraRadera
  4. V.i.l.l. o.c.k.s.å. h.a.a.a.a.a. Såå himla fina. Kan man göra utan halvstryp, alltså inget stryp alls utan mer ett brett whiphalsbandtyp? Och när har du nästa kurs??? Kram, Nina.

    SvaraRadera
  5. Tack snälla ni!! Gulliga ni är! Ja Kacko, vi pratade ju i telefon :-) Vilken färg Annelie?
    Hör av dig Nina så löser vi det - jag tror absolut att du kan sätta på ett brett, lite tjorvigare men... ring eller skicka meddelande på fejjan så bestämmer vi en dag :-)

    SvaraRadera
  6. Jäklarns så snyggt! Har faktiskt sett (och suktat efter) ett slöjdat hundhalsband tidigare men aldrig tänkt på att man skulle kunna göra ett själv. Är det mycket svårt?

    /Maya (som du hade en lång email-konversation om täcken med förra vintern ;))

    SvaraRadera
  7. Hahaha, förrförra va? Kul att "se" dig igen Maya! Hur blev det med täckena?
    Nej inte svårt. Man bara flätar, klistrar på med Panduros panokitt lim quick, sedan sy fast allt du har limmat på med "osynlig" tråd - typ fisklina. Sy noga och tätt, sedan bara att limma på med samma lim. Tar en stund men kul!!! Du får gärna ringa eller maila om mer tips :-) Jag beställer allt mitt material från Luletraden.se Varning för att man blir fast med grav beslutsångest! :-)))

    SvaraRadera
  8. Yäääyyy!! Vilka kanonsnygga!!! =)
    Vill åxå ha, fast jag e mer ego å vill ha armband till mig själv.... ;p
    Kan du höra av dig pliz, så jag får ställa en massa dumma frågor? ;p
    katjacederlof@gmail.com

    SvaraRadera
  9. men jäklar så snygga! hur sjutton hinner du med sånt?

    SvaraRadera
  10. Det är semester Susanne! :-D kan ju inte sola när det är molnigt så...

    SvaraRadera
  11. men hur har du hunnit med allt det där? jag menar, hur länge har du haft semester?

    SvaraRadera
  12. Tack för ett ursnyggt armband, perfekt storlek! Väldigt lyxigt att få det hemkört också av en trevlig chaufför vid namn Per!

    !Tusen tack!

    Marie

    SvaraRadera
  13. Detsamma! Jo det var nog vintern innan i vintras så att säga, så då blir det väl förrförra :) Det blev ett vanligt dubbelfleece från Kerstin och ett i pljerockstyg från Torshammaren. Mycket nöjd med båda men ska nog uppdatera med ett varmare till vintern :)

    Det låter ju lätt det där, undrar vad mitt (icke-existerande) tålamod skulle tycka ;) Men jag ska definitivt kolla in luletråden.se, tack för tipset!

    SvaraRadera
  14. Gör det Maya och hör av dig om du behöver hjälp :-) Jag är ju ofta i Stockholm/Uppsala!
    @Susanne: Jag har inte gjort alla nu :-D Jag har en stor påse med olika färger som jag gjort under ett par år :))) Jag kan ta med dem till Vilsta :-)

    SvaraRadera